Gec-tez öz təhsil modelimizi yaratmalıyıq

Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının ötən ilin məzunlarının imtahan nəticələrinə dair statistik açıqlaması cəmiyyət tərəfindən heç də birmənalı şəkildə qarşılanmayaraq, geniş müzakirə və polemikalara yol açıb. Məsələyə təhsil eksperti Nadir İsrafilovun münasibətini dərc edirik. 
 
Bütün paralelləri və yanaşmaları bir kənara qoysaq belə təhsilimizin mövcud durumuna dair TQDK-nın açıqlamasındakı bu arzuolunmaz “mənzərə” heç şübhəsiz ki, nəinki, çoxsaylı təhsil ictimaiyyəti , hər bir orta statstikalı Azərbaycan vətəndaşı üçün də ciddi mesaj olub, hər kəsi dərindən düşündürməli ola biləcək bir problemdir. Əlbəttə, bu rəqəmlər kiməsə yeni, təəcüblü və şübhəli görünsə də, bununla belə illərdən bəri təkrarlanan və getdikcə dərinləşməkdə olan labüd təzahürün göstəricisidir. Bu şəffaflığın təmin olunması və təhsil sahəsidə baş verən proseslərin ictimailəşdirilməsi və obyektiv qiymətləndirilməsi  baxımından da zəruridir. Pessimist proqnoz olsa da razılaşmalı və qəbul etməliyik ki, bu proses hələ daha bir müddət davam edəcək və bir qədər də dərinləşəcək. Çünki kurrikulum sistemi ilə oxuyanlar hələ 9-cu sinfə çatmayıblar.
 
Çox illik pedaqoji və təhsili idarəetmə orqanlarındakı fəaliyyətimlə bağlı təcrübəmə əsasən konkret səbəbləri nədə görürəm? Hər şeydən əvvəl qeyd edim ki, təhsil radikallığı, sıçrayışlar yolunu qəbul etmir, təkamül yolu ilə, mərhələlərlə inkişafı tərciyə edir. Əbəs yerə deyil ki, hələ 1999-cu ildə qəbul edilmiş  Təhsil sahəsində İslahat Proqramında təhsilin əsas məqsədlərindən biri kimi birmənalı şəkildə qeyd edilmişdi ki, təhsil sahəsidə uzun illərdən bəri toplanmış potensialı saxlamaq və inkişaf etdirmək yolu ilə təhsildə məzmun və forma dəyişiklikləri aparılsın.
 
Biz nə etdik? Toplanmış potensialı saxlamaq və inkişaf etdirmək əvəzinə beynəlxalq təhsil sisteminə inteqrasiya adı ilə olan-qalan potensialımızı da vurub dağıtdıq. Nə Sovet təhsil sistemindən tam olaraq çıxa bildik, nə də qərb təhsilini düz-əməlli mənimsəməmiş ora inteqrasiya etdik.Yəni təhsilimiz əgər belə demək olarsa bir növ şərq və qərb arasında qalıb.
 
Məsələnin mahiyyətinı bir az da konkretləşdirsək,  başlıca səbəbləri nədə görürəm? Təhsil “Təhsil haqqında“ Qanuna əsasən sistemləşdirilmiş bilik, bacarıq və vərdişlərin mənimsənilməsi prоsesi və оnun nəticəsidir. Ümumi təhsil isə təhsilalanlara elmlərin ümumi əsaslarının öyrədilməsini, zəruri bilik, bacarıq və vərdişlərin aşılanmasını, onların həyata və əmək fəaliyyətinə hazırlanmasını təmin edir.Yəni Repetitorluğun çiçəklənməsinə və ayrı-ayrı əlavə hazırlıq kursları şəbəkəsinin intişar tapmasına rəvac verməklə məktəb mühitinin deformasiyaya uğramasına, bunun nəticəsi kimi məktəbin öz başlıca qanunvericilik funksiyasını itirməsinə şərait yaratdıq 
 
Ümumtəhsil tam orta məktəbin vəzıfəsinin ali məktəblərə tələbə hazırlamaq olmadığını nəzərə almayaraq, qəbul prosesini ixtisaslara bölməklə bir qrup təhsil alanların bütün fənlər üzrə deyil, kokret dar ıxtisaslar üzrə hazırlaşmasına, ali təhsil almaq məqsədi olmayanların isə ümumiyyətlə oxumağa marağının itməsinə zəmin yaratdıq. 
 
Gündəlik qiymətləndirmənin ləğv edilərək diaqnostik, formativ, summmativ qiymətləndirməyə keçilməsı, rüblük qiymətləndirmənin yarımıllik qiymətləndirmə ilə əvəz edilməsi, aralıq imtahanlarının aradan qaldırılması, ucdantutma hamıya attestat verilməsi və bu kimidigər   dərindən düşünülməmış dəyişikliklər şagirdlərin Əsanamə üzrə nəzərdə tutulmuş hüquq və vəzıfə məsuliyyətini nəzərəçarpacaq dərəcədə azaltmış oldu. 
 
Müxtəlif adda və məzmunda yeni tipli təhsil müəssisələri şəbəkəsi formalaşdıraraq şagirdlər arasında çeşidləmə aparıb, savadlıları bir tərəfə, savadsızları digər qütbə cəmləşdirərək sosial təbəqələşmə yaratmaqla  şagirdlər arasında rəqabət mühitini pozub, məktəblər arasında süni rəqabət yaratdıq. Müəllimlərin işə qəbulu adı ilə keçirilən müsabiqələrdə yüksək bal toplayanları mərkəzdə, az bal toplayanları isə ucqarlarda yerləşdirərək rayon və kəndlərimizi və onların əhalisinin mənəviyyatını  bir az da aşağıladıq.
 
Qiymətləndirmə mexanizmlərindəki boşluqlar, orta məktəblərdəki klassik “5” ballıq şkala ilə qəbul zamanı tətbiq olunan 700 ballıq qiymətləndirmə arasındakı ciddi uyğunsuzluqlar, müəllim hazırlığında peşəkarlığın məhdudluğu, dərsliklərin lazımi bilik təminatını ödəməməsi,TQDK və Təhsil Nazirliyinin yaranan problemi fərqli prizmalardan qiymətləndirməsı və digər sadalamağa ehtiyac olmayan və çoxlarına məlum olan obyektiv və subyektiv səbəblər yaranmış vəziyyətdə öz rolunu oynayıb.
 
Nə etmək olar? Zənn edək ki bütün bu uğursuzluqlar keçid dövrü ilə əlaqədardır. Lakin 25 illik bir dövr ərzində müxtəlif dünya ölkələrinin təcrübələrini tam mənimsəmədən mövcud təlimat və qaydalarda yerl-yersiz, vaxtlı-vaxtsız, dəyişikliklər aparmaq əvəzinə, ölkə təhsili üçün məqbul sayıla biləcək kokret bir təcrübəya istinad etməklə öz milli təhsil modelimizi yaratmaq istiqamətində müəyyən işlər görə bilərdik. Bunun üçün lazım olan qədər təhsil mütəxəssislərimiz, dəyərlı ziyalılırımız və digər potensialımız da var.
 
Nadir İsrafilov
təhsil eksperti

Google+ WhatsApp ok.ru